Alles over Facebook

Het begon allemaal met de maker van Facebook, Mark Zuckerberg en zijn vrienden. Hij zat in 2003 in de Harvard Universiteit en begon daar zijn eerste website te maken met behulp van zijn vrienden. De site hebben zij een beetje nageaapt van de site ''Hot or Not''. Dit was een site waarbij je foto's voorbij kreeg van mensen om deze leuk te vinden of niet. De naam van de site werd Facemash. Het hele project werd stopgezet door de administratie van Harvard nadat de site naar meerdere campussen werd geadverteerd zonder toestemming. Dit komt omdat dit project van Harvard is en niet van Mark Zuckerberg. Daardoor moest Mark Zuckerberg bijna weg uit Harvard, toch kwam de aanklaging te vervallen. Na de negativiteit ging Mark Zuckerberg toch door met zijn project en heeft hij een functie toegevoegd om foto's en persoonlijke informatie toe te voegen. Hiermee konden studenten profielen maken, met als doel om te zien zien wie zij zijn en welke hobby's een student leuk vind en om zo elkaar beter te kennen. Deze feature werd ''facebook'' binnen de site genoemd, omdat het een hele database was met studenten van Harvard met hun eigen foto en informatie erop. Dit idee werd geïnspireerd uit schoolfoto boeken die vroeger vaak gemaakt werden. Mark Zuckerberg had daardoor het idee om dit digitaal te maken in plaats van papier gebruiken. In 2004 heeft hij het idee waargemaakt en de website online gegooit. Van de naam Facemash heeft hij de naam veranderd naar ''TheFacebook''.

Facebook en Harvard

Toch is dit niet de bedoeling geweest, want Harvard had gedacht dat dit een project is voor de school zelf en dat alles met Harvard te maken zal hebben. Hiervoor is Harvard een rechtszaak gestart tegen Mark Zuckerberg voor 1,2 miljoen aandelen op de winst van de website. Toch is de site gelimiteerd voor alleen Harvard studenten, dit blijkt al een hele grote boom te zijn in populariteit en al meteen heeft bijna iedereen in Harvard een account op TheFacebook. Door de forse groei van de website heeft Zuckerberg meer studenten om hulp gevraagd zodat de site de gebruikers wel aan kan. Een paar maanden later waren zij bereid om de site uit te groeien naar andere universiteiten zoals de Ivy League. Door de succes en populariteit die Zuckerberg opgebouwd heeft kon hij nog meer uitgroeien. Hij is dan ook verhuisd naar California en kreeg zijn eerste inversteeringsgeld van Paypal. Met dit geld kon Zuckerberg het domeinnaam ''Facebook'' kopen en dus konden ze de ''the'' uit de naam ''TheFacebook'' weghalen.

De groei van Facebook

Een jaar later kreeg Facebook meer investeringen vanuit bedrijven zoals Accel Partners die miljoenen geven waardoor Facebook als een bedrijf heel erg snel kon groeien. Met de investeringen die binnenkomen heeft ook Microsoft een stuk van het bedrijf gekocht. Dit stuk is 1,6 procent aan aandelen dat 240 miljoen dollar duur was. Dit aandeel is tegenwoordig nu 314 miljoen dollar waard. Door dat Microsoft een aandeel heeft gekocht is hiermee de waarde van Facebook gegroeid naar 15 biljoen dollar en indirect Facebook geholpen met groeien. Ook heeft Microsoft rechten gekocht om advertenties te plaatsen op de site. In 2007 heeft Facebook in een conferentie aangekondigd dat ze een speciaal platform zullen openzetten waarbij software developers applicaties kunnen maken met belangrijke Facebook onderdelen. Dit was belangrijk voor de ontwikkelingen van alle Facebook applicaties die u misschien wel heeft. In 2021 is het bedrijf zo waardevol geworden dat het bedrijf terecht is gekomen in de Fortune 500 magazine. Dit is een magazine dat de top 500 rijkste bedrijven bijhoudt.

Nepnieuws in Facebook

Tegenwoordig hebben wij veel te maken met ''fake news'' of wel nepnieuws. Dit is informatie of nieuws die niet juist zijn maar toch verspreid worden over het internet zoals leugens. Facebook heeft hier ook last van en heeft een systeem gemaakt die dit soort nieuws filtert en verwijderd. Dit systeem blijkt toch soms wel problematisch te zijn, er werd namelijk gezegd dat dit er voor zorgt dat er een filter bubbel ontstaat voor vele gebruikers. Een voorbeeld is dat u bijvoorbeeld iets wil opzoeken over klimaatveranderingen en dat u dan alleen maar een kant van de verhalen hoort in plaats van de andere kant erbij. Of dat u juist informatie binnen krijgt waar u het helemaal niet mee eens bent of niet relevant zijn met wat u normaal opzoekt. Met dit concept wou Zuckerberg groter denken met kunstmatige intelligentie en daardoor het systeem verbeteren. Hiermee heeft Zuckerberg een tijdje later een nieuw systeem ontworpen. Dit ontwerp is gebaseerd op het gebruik van een site genaamd FactCheck.org met daarnaast nieuwsartikelen van de Associated Press. Hiermee zou er met deze informatie, goed gefilterd worden op het nepnieuws. Hiermee kan er makkelijker nepnieuws verwijderd worden om zo mogelijke paniek of foute informatie te vermijden en om zo goed mogelijk de filterbubbels te vermijden.

Rechtszaken tegen Facebook

Met alle systemen en innovaties ontworpen en geïmplementeerd worden in Facebook om data te beheren en de filteren is er steeds meer commotie ervan gekomen en zijn er door de jaren heen veel rechtszaken gekomen. Facebook was recent in 2020 daarom ook aangeklaagd door de Federal Trade Commission en daarnaast door veel Amerikaanse staten. Een van de doelen van de rechtszaak is om Whatsapp en Instagram weg te verkopen die tot bezitting zijn gekomen van Facebook. Toch is de rechtszaak komen te vervallen omdat, er niet genoeg bewijs is, maar de rechtszaak mag weer hervat worden als er genoeg bewijs stukken zijn dat laat zien dat Whatsapp en Instagram gebruikt worden als een monopolie voor Facebook voor de data die de applicaties beschikken. Daarmee is er toch bewijs gevonden in 2021 dat Facebook een monopolie had in Australië en daardoor mocht Facebook niet tegengekomen worden in andere sociale media zoals TikTok in Australië. Door de acties van Australië heeft Facebook als reactie besloten dat Australië geen nieuw nieuws mag ontvangen vanuit Facebook. Door de genomen actie, heeft Australië er daardoor meteen al in gesprek gegaan en is daardoor alles weer terug gezet en mocht Facebook een wet vermijden.

Facebook en Meta

Tegenwoordig heeft Facebook een nieuwe innovatie ontworpen met behulp van Virtual Reality. Het idee is om een hele nieuwe wereld te maken om met behulp van virtual reality een nieuw social media platform te maken. Dit zou dan de nieuwe Facebook worden, maar in een virtuele wereld. De naam van dit project heet Meta en is ook al de nieuwe naam geworden van Facebook. In de Metaverse zou u mogelijk met andere mensen kunnen praten via de online wereld en kunnen er zelfs activiteiten gedaan worden zoals spellen spelen. De Metaverse is de naam van de virtuele wereld van Meta. Toch heeft Meta op dit moment niet veel positieve reacties door kritiek van de app. Echter kan Meta en de Metaverse het begin zijn van de toekomst in het gebied van sociale media.